Hvor er den gode service blevet af?
Er min i selskab med ældre mennesker, så falder snakken ofte på de gode gamle dage. Alting var eftersigende bedre i de foregående årtier og det gælder også den service man som forbruger bliver udsat for.
Men hvordan står det egentlig til med servicen i de forskellige fag? Og er man helt nede og ramme bunden som forbruger?
Restaurationsbranchen; en omdiskuteret synder
Når man taler om dårlig service, så vil restauranter og caféer altid være på dagsordenen. De fleste har oplevet dårlig eller skræmmende service under et restaurant-besøg, og det kan sætte dybe spor i hukommelsen.
Hvis man tager ud at spise, så forventer man altid at kvaliteten er i top. Denne kvalitet drejer sig ikke udelukkende om selve maden, der er nemlig her også tale om det samlede indtryk en restaurant-oplevelse giver.
Mange studser over tjenerens moderne tilgang til servicen, og her kan “forkert” servering hurtigt have en indvirkning på bedømmelsen.
Man skal helst overholde alle gæsternes kriterier som restaurant eller café, og skulle man så være så uheldig at træde ved siden af eller gå på kompromis med servicen, så kan man ofte forvente dårlige ratings og et styrtdykkende omdømme.
Tilgængelighed og synlighed
Hvad enten man driver en restaurant, en frisørsalon eller et tømrerfirma, så forventer dagens kunder at du som erhvervsdrivende er tilgængelig til enhver tid.
Hvis en kunde søger efter frisører i nærområdet på Google, og de tilfældigvis støder på din annonce, så vil de oftest forvente at dit telefon eller adresse er synlige omgående.
Har du opkaldsudvidelse, det vil sige at dit telefonnummer er tilgængeligt direkte i annoncen, så vil det tit betyde at der er en højere chance for at kunden vælger dig.
Har du derimod ikke fået skrevet et telefonnummer direkte i annoncen, så vil mange miste tålmodigheden på få sekunder og ringe til en konkurrent.
Service handler derfor også om tilgængelighed. Man skal være tilgængelig for kunden og signalere at man faktisk er interesseret i at få kontakt til potentielle kunder. Et manglende telefonnummer kan for nogle virke som om man, som erhvervsdrivende, har en sløset tilgang til sit fag.
Alt behøver ikke at koste penge
Selvom at forholdet mellem en kunde og en sælger altid har penge som facit, så handler det også om at give kunderne en god oplevelse.
Det er gennem arbejdet med ens fagområde at man finansierer sit liv, så det er afgørende at kunderne bliver hængende eller at nye kunder kommer til.
Ældre mennesker vil ofte tale om at alting skal koste penge i dag, hvor man tidligere havde en mere reel relation med sin frisør, tømrer eller slagter. Og der er måske noget om snakken.
Servicen har stadig stor betydning for kunderne, og vælger man f.eks. som tømrer at tage penge for uhensigtmæssige ydelser, så kan det virke småligt eller griskt. Overvej istedet at give ting som rådgivning gratis til kunden, på den måde mister du intet på dit arbejde, men du giver i stedet kunden en særlig oplevelse.
Føler man sig godt behandlet som kunde, så vil man ofte vende tilbage til den samme håndværker eller frisør og også anbefale personen eller virksomheden til andre.